poniedziałek, 21 stycznia 2013

Kaczka w owocowym duecie


Dzisiejszy wpis jest związany z konkursem do którego zaprosiła mnie marka piwa Książęce. Specjalnie  dla potrzeb konkursu skomponowałam niniejszą potrawę która idealnie harmonizuje z piwem "Książęce Korzenne Aromatyczne".
Piwo  "Książęce Korzenne Aromatyczne" o ciekawym, nieoczywistym smaku, w którym dobrze współgrają aromaty goździków i cynamonu z nutką miodu i goryczką chmielu, stanowiło dla mnie inspirację do ugotowania dania stanowiącego uzupełnienie jego złożonej natury.
Dobieranie piwa do potraw jest sztuką niezbyt rozpowszechnioną i jestem w tej dziedzinie zupełnie niedoświadczona. Dlatego zaczęłam od wypicia piwa. To ono "podpowiedziało" mi dalsze działania. A że ostatnio w mojej kuchni króluje kaczka - wybór potrawy stał się łatwiejszy. Przepis jest mojego autorstwa.
Nie doprawiałam potrawy zbyt mocno, jedynie zasygnalizowałm nuty aromatu piwa- uważam naturalny smak za najciekawszy. 
Danie ma bardzo zróżnicowane konsystencje- chrupka skórka kaczki, miękkie włókna mięsa, delikatne jabłko, ziarnista kasza i jedwabisty mus ze skórkami śliwek. Równie zróżnicowane są smaki - dymny ze śliwek, korzenny z imbiru, kolendry, goździków, pieprzu i cynamonu, owocowy z jabłek i wegierek oraz bardzo mięsny z kaczki.
Polecam na zimowe dni. 


Chrupiąca kaczka z nadziewanymi jabłkami i musem węgierkowym







Konfitowana kaczka
- przygotować ją należy przynajmniej 4-5 dni wcześniej

kacze piersi 8 szt
gęsi smalec 1 kg
goździki 10 szt
pieprz młotkowany z kolendrą  1łyżka
sól kamienna 2 łyżki
świeży tymianek 8 gałązek
ocet balsamiczny  3 łyżki
suszone jagody jałowca 10 szt

dodatkowo
łyżka nasion pieprzu
6 goździków
3 listki laurowe
kilka gałązek świeżego tymianku


Umyte i dokładnie oczyszczone z resztek piór kacze piersi marynowałam w soli z dodatkiem wszystkich lekko zgniecionych przyprawi i octem przez 12 h. Następnie umyłam je z soli i osuszone gotowałam w gęsim smalcu z pieprzem, goździkami i ziołami przez 2,5 h na małym ogniu. Zalane smalcem trzymałam w zimnym miejscu 4 dni- to pozwala dojrzeć mięsku które zyskuje jeszcze więcej aromatu.


Renety nadziewane pęczakiem z wędzonymi śliwkami

jabłka - najlepiej renety po 1 na osobę
ugotowany na sypko pęczak - 2 łyżki na jabłko
po pół łyżeczki masła na jabłko
wędzone śliwki (najlepiej węgierki z dobrego źródła)- 3 szt na jabłko
cynamon
śliwowica ok łyżeczki na jabłko
masło ok pół łyżeczki na jabłko

Śliwki przelałam gorąca wodą i pokrojone na małe kawałki namoczyłam w śliwowicy. Jabłka porządnie wyszorowałam odkroiłam wierzch tworząc wieczko i wydrążyłam wnętrze. środek oprószyłam odrobiną cynamonu.Pęczak wymieszałam z pokrojonymi śliwkami i śliwowicą i nałożyłam go do jabłek. Na wierzchu ułożyłam masło i całość delikatnie posypałam cynamonem. Nakryłam jabłka wieczkami. Zapiekałam ok 30 minut w 200 stopniach C.

Mus węgierkowy

300 g mrożonych węgierek
1 łyżka cukru
sok z dużej pomarańczy ok 100 ml
1\2 czerwonej cebuli drobno posiekanej
50 ml imbirówki (wódki z imbirem)
1 łyżeczka miodu lipowego
1 łyżeczka pieprzu młotkowanego z kolendrą
szczypta soli
łyżeczka bardzo zimnego masła

W rondelku na małym ogniu skarmelizowałam cukier na brązowy kolor, dorzuciłam do niego śliwki, cebulę  i wlałam sok z pomarańczy. Gotowałam ok 10 minut. Owoce i cebula rozgotowały się i utworzyły mus - dorzuciłam pieprz z kolendrą, lekko osoliłam i wlałam wódkę. Gotowałam jeszcze 3 minuty. Tuz przed podaniem do gorącego musu włożyłam łyżeczkę zimnego masła i szybko rozmieszałam.


Piersi kaczki otarte z tłuszczu piekłam w piekarniku nagrzanym do 200 stopni ok 20 minut - dzięki czemu mocno się zagrzały plus dodatkowo 5 minut pod opiekaczem aby skórka była przyrumieniona i bardzo chrupka. 
Na talerzach ułożyłam jabłka z kaszą, kawałki piersi kaczki oraz przełożyłam musem ze śliwek. Podałam oczywiście z piwem "Książęce Korzenne Aromatyczne"

Zgodnie z warunkami konkursu oświadczam że receptura potrawy została skomponowana specjalnie do piwa Książęce Korzenne Aromatyczne.


Awangarda Smaku

1 komentarz:

  1. Naprawdę lubię ten blog. Poznaję tutaj różne aspekty kulinarne. Nie myślała Pani o tym, żeby wydać książkę? Oczywiście kulinarną:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz i zapraszam ponownie. Twoje uwagi ukażą się po zatwierdzeniu:)

Drukuj przepis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...