wtorek, 22 listopada 2011

Owsianka - śniadanie idealne


Lubicie owsiankę?  Ja tak! Jestem  genetycznie obciążona zamiłowaniem do zup mlecznych na śniadanie. Moja babcia i mama gotowały mi zupy mleczne przez całe dzieciństwo - wtedy numerem jeden był grysik na mleku ugotowany na gęsto z sokiem malinowym lub borówkami ze słoika. A może było to lane ciasto też bardzo geste? Albo ryż na mleku pachnący wanilią lub cynamonem? Szczerze mówiąc uwielbiałam wszystkie te zupy. Może dlatego że mleko było od naszej krowy o niespotykanym imieniu "Malina"? 
Wtedy owsianka też mi smakowała  ale raczej dostawałam ją formie zupy. 
Dziś to owsianka jest numerem jeden. Ale zmieniłam jej konsystencję. Moja musi być! bardzo gęsta. I koniecznie z różnymi dodatkami. Taką owsiankę gotuję od wielu lat - właściwie od czasu kiedy wyprowadziłam się z domu. Często na patelni:). To idealne zimowe śniadanie - daje energię na cały dzień i  pomimo sporej kaloryczności  - bardzo zdrowe.
Kiedyś moja przyjaciółka Ania powiedziała mi że owsiankę należy gotować przynajmniej 30 minut bo wtedy najpełniej korzystamy  z jej zdrowotnych właściwości. Dlatego teraz zalewam ją wodą od razu gdy wstanę - a gotuję po prysznicu:).
Dzisiaj przepis podstawowy i jako dodatek smażone jabłka z miodem i migdałami. Wygląda trochę jak deser i idealnie smakuje:)

Owsianka przepis podstawowy
(dla 1 osoby)

50 g płatków owsianych - nie błyskawicznych ok 6 pełnych łyżek
100 ml wody
100 ml mleka
szczypta soli

Płatki owsiane zalewam wodą w rondelku lub na patelni i zostawiam na chwilę. Po kilku minutach gotuję z solą na małym ogniu, często mieszając. Gdy wchłonie wodę zalewam mlekiem i znów gotuję do zgęstnienia. Gotowe. Podaję albo na płaskim albo na niezbyt głębokim talerzu z różnymi dodatkami.

Jabłka smażone do owsianki

1 jabłko umyte i pokrojone w plasterki (ja kroję na ćwiartki i te ćwiartki na półksiężyce)
1\2 łyżeczki masła
1\2 łyżeczki miodu (użyłam miodu z nawłoci od pana Wody z Paleśnicy) lub mała łyżeczka brązowego cukru
kilka posiekanych migdałów (lub więcej;))
szczypta cynamonu

Masło rozpuszczam na patelni na małym ogniu i układam plasterki jabłek - pojedynczą warstwą. Smażę je do zrumieniania z obu stron i na sam koniec dorzucam posiekane migdały. Jeśli używam cukru a nie miodu sypię go właśnie teraz na patelnię.
Podsmażone jabłka układam na owsiance, polewam miodem i na koniec oprószam cynamonem. 
Smacznego

Jest to danie z serii dzieci też to lubią - sprawdźcie i informujcie o efektach.  
Acha , faceci też takie jedzą - przynajmniej większość mi znanych:).




11 komentarzy:

  1. Witaj w klubie:) ja też zawsze takie zupy lubiłam, może to siła tego samego regionu?;) mleka teraz nie mogę za dużo jeść, ale taką owsiankę można z pół na pół wody i mleka zrobić i też będzie niezła:) pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. @Nieśko - możesz też na samej wodzie lub na soku jabłkowym - lub na wodzie z pokrojonym jabłkiem. Próbowałam i pyszne było. Mozesz ewentualnie dodać odrobinę masła dla poprawienia smaku - ale to nie jest konieczne:).

    OdpowiedzUsuń
  3. @ Nieśko - i jeszcze jedno - jestem importowana łodzianką. Można powiedzieć łodzianką z wyboru- a pochodzę z Pogórza:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda naprawdę pysznie:) Ale zaciekawiły mnie borówki ze słoika. Czy możesz zdradzic przepis? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Deilephio Aby odpowiedzieć na to pytanie musiałam zadzwonić do Mamy - okazało się to banalnie proste- po prostu umyte i osuszone borówki (czyli czarne jagody) układa się w słoiku i zasypuje cukrem - orientacyjnie 3 łyżki na pół litra jagódek. Całość zakrecamy i pasteryzujemy. - gotowe i pyszne:)

      Polecam i pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Rano wypróbuję. Owsianka chodzi za mną od kilku dni, mam nadzieję, że wg Twojej receptury zaczaruje moje podniebienie

    OdpowiedzUsuń
  6. dziękujemy za przepyszne śniadanko- mama Ania i jej 2 niejadki:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo apetycznie wygląda ta owsianka

    OdpowiedzUsuń
  8. Zwłaszcza ta z jabłkami zapowiada sie pysznie. A przy tym jakie to zdrowe śniadanie. Zawiera błonnik, witaminy, minerały, to co do niej dodamy również się liczy. Trafiłam na mądrą lekturę na ten temat: http://www.jestemfit.pl/artykuly/dieta/owsianka-najzdrowsze-%C5%9Bniadanie-pod-s%C5%82o%C5%84cem Nie uważajmy owsianki za śniadanie tylko dla dzieci, bo może dać nam energii więcej od niejednej kanapki.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam owsiankę😊 z dodatkiem masła orzechowego tez fajnie smakuje 😉

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz i zapraszam ponownie. Twoje uwagi ukażą się po zatwierdzeniu:)

Drukuj przepis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...