poniedziałek, 30 lipca 2012

Proste ciasto





Uwielbiam piec ciasta. To stwierdzenie nie podlegające żadnej dyskusji. Często piekę klasyki, często się powtarzam. Testuję przepisy mistrzów piekarnictwa, korzystam z receptur ze starych książek kucharskich i z doświadczenia Babci, Mamy i siostry. Moje pieczenie jest zazwyczaj bardzo domowe. Takie dla rodziny i przyjaciół. Najczęściej i najchętniej piekę drożdżowe i różne ciasta z owocami. Dzisiejszy przepis na ciasto  jest mój. Wypracowałam go sobie i uznałam za idealny do letnich wypieków.

Słowo o tym cieście i jego zaletach 
- proste
- nie wymaga schładzania i wałkowania (chociaż oczywiście można)
- wspaniale się z nim pracuje
- można je zrobić w jednym naczyniu.
- uniwersalne - wykorzystałam je jako spód tart, tartaletek i upiekłam z niego ciasteczka ( w każdej wersji pyszne)
- łatwo się kroi po upieczeniu - niezbyt się wtedy kruszy:)
- i oczywiście bardzo smaczne ( moje K. uważa ciasteczka z tego ciasta za najlepsze zaraz po czekoladowych)
Ciasto jest bardzo domowe, idealne do letnich wypieków gdy nie mam ochoty na zagniatanie, schładzanie i po prostu chcę ugościć moich bliskich.

Dzisiaj podaję przepis na ciasto i najprostsze tartaletki z letnimi owocami. 

Proste tartaletki z letnimi owocami


Ciasto
200 g masła
100 g cukru
2 całe jajka
1/4 łyżeczki soli
sporo ekstraktu waniliowego lub cukru waniliowego 
350 g mąki pszennej (uzyłam krupczatki)
50 g + 3 łyżki mąki ziemniaczanej
4 kopiate łyżki mąki kukurydzianej
1\4 łyżeczki sody

Owoce
mieszanka letnich owoców zawierająca brzoskwinie i porzeczki (te ostatnie dzięki naturalnej pektynie wspaniale spajają owoce na ciastku) - tutaj wykorzystałam brzoskwinie, maliny , 3 rodzaje porzeczek i borówki amerykańskie  - ale wybieracie dowolne
łyżeczka mąki kukurydzianej

Mąki wymieszałam i przesiałam razem z sodą. Piekarnik nagrzałam do 200 stopni C. 
W mikserze utarłam masło z cukrem na puch, dodałam do niego sól, wanilię , jajka i ubujałam przez chwilę. Do masy wsypałam mąki a całość ucierałam do połączenia składników w jednolite ciasto.

Z ciasta uformowałam kilka placuszków o średnicy ok 10 cm z lekko podwyższonym nrzegiem. Na wierzchu każdego rozłożyłam owoce (brzoskwinie oczywiście pokroiłam) i posypałam odrobiną maki kukurydzianej. Piekłam ok 15 minut do zrumienienia.







1 komentarz:

Dziękuję za komentarz i zapraszam ponownie. Twoje uwagi ukażą się po zatwierdzeniu:)

Drukuj przepis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...